reklama

Protonáboženstvo a mytológia

Pri štúdiu starovekých náboženstiev a mytológií narazí všímavý čitateľ na veľké množstvo podobností, ktoré spájajú mnohé mýty predkresťanskej Európy a Ázie. Na základe týchto podobností bola vytvorená teória indo-európskeho protonáboženstva. Je teda možné, že si staroveké kmene priviezli so sebou do Európy okrem pôvodného indo-európskeho jazyka aj základné prvky svojich náboženstiev? Poďme sa pozrieť na argumenty, ktoré vravia v prospech tejto teórie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (117)
Obrázok blogu

V mýtochstarovekej Európy je prítomných niekoľko symbolov a božstiev, o ktorýchhistorici predpokladajú, že patrili do pôvodného náboženstva. Tento predpokladvychádza z podobných charakteristík symbolov, ako aj z lingvistickejanalýzy ich mien. Skúsim teraz stručne zhrnúť niekoľko takýchto entíta symbolov.

Hlavný boh nebies(hromovládca)
Je prirodzeneprítomný vo všetkých náboženstvách ako vládca nebies a panteónu.Predpokladá sa že pôvodne pozostával z dvoch bytostí, ktoré sa spojiliv jednu. Boh nebies Diós(Grécko), Dyaus (Sanskrit), Dievas (Baltik), Tiway (Germánia), Astwatz(Arménia) a boh hromu Perkúnos (Balto-slavický), Perendi (Albánsky),Parajanya (Védy) sú príkladmi tohto božstva. Známy je tiež slovanský boh Perúna škandinávsky Ódin.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Boh podsvetia
Sídliv podzemí a preto je často označovaný za odporcu hlavného bohanebies (dualita nebo-zem). Príklady tohto božstva sú Mot (Kanán), Morrigan(Kelti), Mara (Hiduizmus, tiež Kali), Mort (Etruskovia). Známy je tiež gréckyboh Hádes, alebo škandinávska Hel. Slovania uctievali boha podsvetia zvanéhoVeles, ktorý viedol súboje s Perúnom.

Bohyňazeme/plodnosti
Pravdepodobnenajstaršie božstvo protopanteónu, nazývané tiež bohyňa matka-zem.V neskorších náboženstvách sa rozdelila na božstvo zeme a božstvoplodnosti (napr. Demeter/Afrodita v Grécku). V spoločnostiach, kdeprevládal lov nad poľnohospodárstvom získala výlučne status bohyne plodnosti(Freyja v Škandinávii). Iné príklady sú napríklad Ishtar (Sumer), Ashtart(Sýria), Mahimata, Durga (Hinduizmus).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Národný hrdina
Postava obľúbenámedzi bežným ľudom. Hlavný bohovia boli často príliš „božský“ na to, aby sao nich rozprávali hrdinské príbehy. Naproti tomu mal hrdina ako poloboh,nižší boh, alebo dokonca človek s božskými schopnosťami predpokladyzvádzať boj so zlom, aj keď bol výsledok tohto boja neistý (čo dodávalodramatickosť príbehu). Mýty jednej kultúry často obsahujú viacerých takýchtohrdinov, je preto ťažko určiť, či existoval nejaký protohrdina, a nakoľkosú ním ktoré postavy ovplyvnené. Podobnosť sa však nachádza právev príbehoch, v ktorých hrdina vystupuje. Príkladom národného hrdinuje kráľ Gilgameš (Sumer), Krishňa (Hinduizmus), Dávid (Judaizmus). Nám známy jetiež Herakles, grécky poloboh s nadľudskou silou alebo skoro nezraniteľnýAchilles. Škandinávsky boh Thor je síce božstvo, ale z príbehov o ňomvyplýva, že bol skôr považovaný za národného hrdinu. Thor vlastnil niekoľkomagických predmetov (napr. kladivo Mjolnir), ktoré mu dodávali božskú silu,avšak bez týchto artefaktov bol sám zraniteľný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostatní bohovia
Medzi pôvodnýchbohov sa často zaraďuje aj boh mora, ale v tomto prípade je spojenie medzijednotlivými mytológiami nejasné. Ako sa ľudská spoločnosť diverzifikovala,objavovali sa nové skupiny ľudí (remeselníci, učenci, vojaci, ...) ktorý sivytvorili vlastné božstvá na uctievanie (Hefaistos, Aténa, Áres v Grécku).Tieto nové božstvá sa v panteónoch často označovali ako potomkoviapôvodných bohov.

Symbol stromu
Je prítomný voviacerých mytológiách ako Strom života, alebo Svetový strom. Známy príklad jestrom Yggdrasil zo škandinávskej mytológie, ktorý predstavuje stupne sveta(nebo, zem, podzemie). Z hebrejskej tradície je známy strom poznania dobraa zla. Iné príklady predstavujú Posvetný figovník (Hinduizmus), Stromz Uppsaly (Germánia), alebo strom Hesperidiek (Grécko), ktorého zlatéjablká zaručovali nesmrteľnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Symbol hada
Had, alebo plaz bolv mytológiách považovaný za nepriateľa a často zvádzal bojs iným božstvom. Jeho nepriateľom bol hlavný boh, napr. Zeus a Tyfón(Grécko), Indra a Vritra (Védy), alebo Perún a Veles (Slovania).Častejšie sa však zobrazoval boj plaza s národným hrdinom. Príkladytakýchto duelov sú Herakles a Hydra (Grécko), Thor a Jormungandr,Sigurd a Fafnir (Škandinávia), Gabriel a Leviatan (Judaizmus). Plazbol niekedy stotožňovaný s bohom podsvetia, ako napríklad slovanský Veles.Vyskytuje sa tiež spojitosť medzi symbolom stromu a symbolom hada (ako bojprotikladov života a smrti). Korene Yggdrasilu napríklad neustále obhrýzal had.V strome poznania podľa hebrejskej mytológie tiež sídlil had predstavujúcidiabla, pána podsvetia. Had alebo drak často strážil poklad alebo magicképredmety. Príkladom je Fafnir strážiaci poklad nibelungov, alebo iolský drakstrážiaci zlaté rúno.

Obrázok blogu

Súboj Zeus proti Tyfónovi.

Obri
Proti bohomvystupujú v mnohých náboženstvách postavy obrov. Obri sú často nielenvysokí, ale majú aj väčšie množstvo hláv alebo rúk. Súboje obrov proti bohomčasto vyhrávajú bohovia, ale napríklad v škandinávskej mytológii sa počasRagnaroku (konca sveta) skončí súboj porážkou bohov. Príkladom obrov sú Daitia (rasa obrov v Hinduizme),Gigante a Titani (Grécko). Škandinávska mytológia pozná veľké množstvoobrov rozdelených na horských, ľadových a ohňových. Ich hlavnýmnepriateľom bol Thor. V hebrejskej tradícii sú známi obri Nephilim, ktorývznikli spojením „synov božích“ a „dcér ľudských“ (Gn 6 2-4). Podľa tradíciebola väčšina Nephilim zničená potopou. Niektorý však prežili a napr. oborGoliáš pochádza z tejto vetvy (Nm 13:31-34). Zmienky o Nephilim všakuž v kresťanstve patria medzi apokryfu. V slovanskej mytológiivystupujú postavy Triglav (troj-hlav) a Svetovíd (svet-vid, narážka na tože mal štyri hlavy, teda videl na všetky svetové strany). Tieto postavy malisíce viac hláv, ale nie je isté či to boli obri. Nasvedčujú tomu však pomenovaniavysokých vrchov po týchto postavách, ako aj ich vyobrazenia na stĺpochv nadživotnej veľkosti.

Podobnýchspoločných symbolov existuje viac a je nepravdepodobné, že vznikalipostupne vplyvom jednotlivých náboženstiev na okolité spoločnostia náboženstvá. Teória protonáboženstva sa preto zdá ako prijateľná.

Istú alternatívupredstavuje teória archetypov a kolektívneho podvedomia (Carl Jung). Podľatejto teórie sa niektoré symboly mohli vyvinúť v podvedomí ľudskejspoločnosti a postupne sa vynárať, aby vytvorili podobné symboly voviacerých navzájom neprepojených spoločnostiach. Takýmto symbolom je napríkladobraz draka, ktorý sa objavuje aj v takých vzdialených kultúrach akočínska alebo inkská. V prospech protonáboženstva však vraví neprítomnosťmnohých symbolov v týchto vzdialených kultúrach, ako aj často viditeľnáetymológia názvov božstiev a symbolov.

Staroveké mýty atradície sú často to jediné, čo nám po dávnych kultúrach zostalo. Ich skúmanienám môže veľa povedať o živote našich predkov, a tým aj veľa o nássamých.

Michal Récky

Michal Récky

Bloger 
  • Počet článkov:  25
  •  | 
  • Páči sa:  0x

IT researcher zaujimajuci sa o kognitivnu psychologiu, filozofiu a historiu. Momentalne zijuci v dalekom, vecne zasnezenom Rakusku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéVeda ako ju vidím jaVeda a mytológiaLen tak mimo reči

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu