Problém s konceptom Boha

Autor: Michal Récky | 8.8.2011 o 10:50 | Karma článku: 8,18 | Prečítané:  2002x

Kresťanská teológia je založená na konceptoch, zväčša odvodených z biblie, uzákonených na cirkevných konciloch a inak dogmatizovaných. Medzi takéto koncepty patrí aj predstava kresťanského boha (Boha), predstava o človeku a jeho vzťahu k Bohu a k svetu. Problém týchto konceptov je, že mnohé sú navzájom nekonzistentné, teda jeden vylučuje druhý.

Medzi takéto nekonzistentné koncepty napr. patrí aj predstava vševedúceho Boha a ľudská slobodná vôľa. Na tomto probléme dokonca padá kresťanská teológia ako celok. Stačí si totiž položiť jednu otázku.

Keď Boh tvoril svet vedel že človek spácha dedičný hriech?

- Ak to nevedel, potom nie je vševedúci, pretože nevie všetko.

- Ak to vedel, potom je zaň zodpovedný priamo on. Ak je totiž Boh aj všemocný, určite mohol stvoriť taký vesmír/človeka, aby dedičný hriech nespáchal. Alebo mohol jednoducho tomu zabrániť, ak to bolo teda v jeho záujme. Dokonca prvý človek ani nemal inú možnosť, len hriech spáchať, pretože Boh už dávno vedel že sa to stane. Zodpovednosť za hriech je teda na Bohu, ktorý ho v podstate naplánoval už pri stvorení vesmíru.

Takže nech na túto otázku odpovieme hocako, vychádza nám že človek nemohol byť za dedičný hriech zodpovedný. Týmto stráca zmysel aj zvyšok kresťanskej teológie, keďže Ježiš bol poslaný aby odčinil dedičný hriech a jeho príchod bol teda zbytočný.

Koncept vševedúcnosti mimochodom neruší iba dedičný hriech ale hocaký hriech, pretože ruší slobodnú vôľu. Vševedúci Boh musel už pri tvorení vesmíru vedieť aj čo spôsobí napr. diabol alebo Hitler. A keďže stvoril svet s diablom a Hitlerom, muselo to byť nevyhnutne v jeho pláne. Dokonca Hitler ani nemal inú možnosť ako vyvolať svetovú vojnu a holokaust, pretože Boh stvoril taký svet, v ktorom dávno pred Hitlerovým narodením vedel že sa to stane.

Na tento problém bolo navrhnutých niekoľko odpovedí. Medzi najčastejšie patria:

- „Boh je vševedúci, ale vyberá si čo chce vedieť a čo nie. O dedičnom hriechu teda dopredu nevedel.“ Táto odpoveď je samo vnútorne nekonzistentná, pretože ak Boh niečo nevie, nie je z definície vševedúci. Odpoveď teda problém nerieši, ale naopak pridáva ďalšie problémy.

- „O Bohu sa nedá uvažovať v ľudských pojmoch. Aj keď sa problém zdá byť logicky správne formulovaný, Božia logika je iná ako ľudská a nedá sa teda pochopiť ľudskou mysľou.“ Ak by sme túto variantu pripustili ako riešenie problému, zrušíme tým komplet celú teológiu. Tá je totiž založená na ľudskom chápaní a logike teológov. Ak je v biblii napr. napísané „Nikto nepríde k Otcovi, len skrze mňa“, odvodzujeme z toho, že ľudia budú spasení len cez Ježiša. Lenže to je ľudská logika. Ak je logika Boha iná, tak aj keď priamo toto povedal, možno tým cez Božiu logiku myslel, že spasený budú tí čo jedia makové koláče, alebo tí čo každý deň tri krát poskočia na jednej nohe. Ak Pripustíme že logika Boha je iná, každý výklad biblie cez ľudskú logiku je nevyhnutne zlý.

- „Toto nie je môj problém. Jeho riešenie ponechám na Bohu a teológia je určite správna.“ Problém to samozrejme nie je, ak človeku navadí že jeho názor je vnútorne nekonzistentný. Ak niekomu nevadí že jeho názor neprejde cez mechanizmus, ktorým bežne odhaľujeme pravdu a lož, potom nie je moc čo riešiť. Ak však človeku záleží na tom, aby jeho názory boli čo najviac dokázateľne pravdivé, nemôže si dovoliť ignorovať žiaden problém.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?